Turforslag

Her ønsker vi å gi en oversikt over turløyper i distriktet vårt. Mangler nok flere, har du forslag/bilder så send det gjerne inn! (Du får navnet ditt på bildet om du ønsker.)Turkart Tysvær

Ørnå
Ørnå ligg aust for Skjoldastraumen og er 454 moh. Frå toppen er det nydelig utsikt. Turen opp tar ca 1,5 time med start frå garden Håland som ligg oppe i lia aust for Bådsvikfeltet. Ta til venstre mot Håland ein snau km innanfor brua Skjoldastraumen (retning Nedstrand). Traseen er merka, følg løypa sørover mot husmannsplassen Litla-Håland. Når du kommer til løypekrysset, tar du til venstre. (Skal du til Litla-Håland følger du løypa rett fram). Løypa følger høydedraget opp til Ørna. Bratt og tøff tur. Parkeringsplass på Håland.

Måvatnet
Samme start som Ørna, gå forbi gardshuset på Håland og gjennom grinda. Fortsett gjennom ei grind til. Følg stien til Måvatnet. Ca 30 – 45 minutt.

Freåsen
Freåsen ligg i Skjoldastraumen, på vestsida av fjorden. Toppen ligg på 152 moh og området har fleire interessante kulturminner. Turen er enkel og tar ca ein halv time kvar veg. Parkering på Erland.

Glimmerbruddene
Kjør riksvei 513 fra Straumen mot Solheim. Ca 50 m etter du har passert skiltet til Oterong på venstre side, finner du gule merker på høyre side. Følg den merkede løypa gjennom skogen og opp på høydedraget. Her tok tyskerene ut glimmer under krigen. Flott utsikt over Skjoldafjorden.

Vårååsen
Ta mot Nes i krysset ved kirken og ta til venstre i neste kryss, mot Brattestø. Etter noen hundre meter kommer en opplagringsplass fortømmer på venstre hånd. Her kan du parkere. Følg traktorveien til hytta som ligger i overgangen mellom Erlandsvatnet og Storavatnet.

Holmen – Klubben
Parker på Notaflot eller Holmen. Gå sørover veien mot Notaflot. Fortsett forbi industriområdet og Skjøljavika. Gå veien til endes, fin utsikt over Skjoldafjorden/Romsalandsvågen. Kan være grinder på denne veien. Husk å lukke dei etter deg.

Andre fine stader å gå til: